Agenda

April in Paris: Lezingen over Liesbeth Brandt-Corstius en Hilma af Klint

April in Paris: Lezingen over Liesbeth Brandt-Corstius en Hilma af Klint

Op 15 juni is ArtTable te gast bij kunstenaar en verzamelaar Evi Vingerling van April in Paris in Aerdenhout. We ontmoeten daar een netwerk van vrouwelijke kunstenaars (WAGA), waar Evi lid van is. Er zullen twee lezingen plaatsvinden over vrouwelijke pioniers in de kunsten. Mirjam Westen geeft hier een lezing over Liesbeth Brandt Corstius (1940-2022). Daarnaast geeft kunstenaar en onderzoeker Janice McNab een presentatie over haar onderzoek naar The Ten Largest van Hilma af Klint.

Evi Vingerling zal ons een korte introductie geven op April in Paris. Deze private expositieruimte is gevestigd in het huis waar ze samen met Maurice van Valen woont. Hier organiseren de verzamelaars tentoonstellingen met kunstenaars die verwant zijn aan hun kunstcollectie. Het huis wordt omgeven door een bloemrijke tuin.

Lezing over Liesbeth Brandt Corstius

ArtTable-lid van het eerste uur Liesbeth Brandt Corstius maakte naam als baanbrekende kunsthistorica. Afgelopen jaar overleed zij. Mirjam Westen werkte samen met Liesbeth in de jaren negentig. In een lezing zal Mirjam ingaan op het beleid en de visie van deze bijzondere kunsthistorica.Liesbeth was mede-initiatiefnemer van de Stichting Vrouwen in de Beeldende Kunst (1977) en van belangrijke tentoonstellingen, waaronder Feministische Kunst Internationaal (1978-1979) en de Kunst van het Moederschap (1981). Als directeur van Museum Arnhem (1982-2000) onderscheidde zij zich door haar innovatief tentoonstelling- en aankoopbeleid. Zij bood veel ruimte voor actuele kunst, die verwees naar – zoals zij omschreven in het beleidsplan in 1983 – werelden buiten de kunst. Terwijl andere musea in Nederland vooral buitenlandse kunstenaars toonden, koos Brandt Corstius bewust voor het werk van jonge Nederlandse kunstenaressen en kunstenaars, voor figuratie, voor experimentele presentaties, zoals de serie ‘installaties in de koepel’, en voor kunstvormen als video en fotografie. Brandt Corstius verwierf vooral bekendheid door haar bevlogen pleidooi voor meer werk van vrouwelijke kunstenaars in tentoonstellingen en in museale collecties. Ze figureerde vanwege haar kritische standpunten zelfs in een Nederlandse editie van een Donald Duck tijdschrift. Waarom was het beleid van Liesbeth Brandt Corstius zo onderscheidend?

Janice McNab over Hilma af Klint

Daarnaast geeft kunstenaar en onderzoeker Janice McNab een presentatie. Zij deelt met ons haar onderzoek naar The Ten Largest van Hilma af Klint, haar beroemdste werk. McNab is betrokken bij de grote tentoonstelling in Tate over Af Klints werk, wat vanaf oktober 2023 in Kunstmuseum Den Haag te zien zal zijn.

De verbanden waarop Janice zal wijzen kwamen aan de oppervlakte doordat recent meer aandacht kwam voor deze vrouwelijke kunstenaar en haar werk. Dat geldt in de breedte voor onderzoek naar vrouwen in de kunstgeschiedenis. Janice zal betogen dat historische herzieningen de manier waarop we vooruit kijken kan beïnvloeden. Tenslotte zal ze een eigen schilderij inbrengen als een voorbeeld van de wijze waarop historisch werk tot nieuw werk kan leiden.

Janice woont en werkt in Den Haag en komt oorspronkelijk uit Schotland. Haar lezing zal in het Engels zijn en duurt ca 15 minuten.

Wil je er graag bij zijn? Stuur een mail naar frida@arttablenederland.nl met als titel ‘Ik meld me aan voor het evenement bij April in Paris’. We zien jullie graag daar!