Agenda

Gesprek met Nienke van der Wal en met Natasha Greenhalgh & Merel van Helsdingen

Gesprek met Nienke van der Wal en met Natasha Greenhalgh & Merel van Helsdingen

Sinds de Covid-19 uitbraak organiseert ArtTable online meetings met als doel elkaar te inspireren en om van elkaar te leren. Op dinsdag 2 maart gaat bestuurslid en eigenaar van de mini galerie Julia van der Meer in gesprek met Nienke van der Wal van de Young Collectors Circle en met Natasha Greenhalgh en Merel van Helsdingen van het Nxt Museum. Zowel Van der Wal als Greenhalgh en Van Helsdingen hebben een platform opgericht dat voorheen nog niet bestond dat als doel heeft om kunst toegankelijker te maken.

In het gesprek zullen de volgende onderwerpen aan de orde komen:
– Hoe zijn de organisaties tot stand gekomen? Wat was de aanleiding?
– Hoe heeft Corona en de maatregelen daaromtrent een effect gehad op de organisatie hoe ga je daarmee om?
– wat zijn jullie toekomstplannen voor de Young Collectors Circle / Nxt Museum?

Nienke van der Wal is de oprichter van Young Collectors Circle, een platform voor startende kunstverzamelaars. Daarnaast werkt zij als strategisch adviseur voor culturele instellingen op het gebied van business development en marketing; maakt ze tentoonstellingen in het buitenland voor Nederlandse musea; presenteert ze talkshows, panels en podcasts voor opdrachtgevers uit de kunstwereld; doceert ze ondernemerschap in de kunst aan diverse kunstacademie en kunstplatforms, en schrijft ze artikelen en geeft talks over community building, kunst verzamelen en modern mecenaat.

Merel van Helsdingen heeft gewerkt op het gebied van marketing and partnerships voor tech, muziek en entertainment bedrijven in Londen (Apple, BBH, Crowdmix). Zij is gespecialiseerd in digitale marketing en entertainment partnerships bij BBH, waarbij ze werkte met o.a. Rovio, Disney, YouTube en Universal Music. Merels passie voor nieuwe media, film en muziek, gecombineerd met haar ondernemende spirit leidde tot het idee voor het Nxt Museum in 2018. De afgelopen tweeënhalf jaar heeft Merel het museum van de grond af opgebouwd, waarbij ze het project leidde van concept tot aan fondsenwerving en de samenwerkingsverbanden met kunstenaars, ondersteund door haar netwerk van adviseurs. Zij heeft een Bachelor in Media & Culture en een Masters in Marketing.

Natasha Greenhalgh is mede-oprichter en creative Director van het Nxt Museum
Samen met Merel van Helsdingen heeft Natasha Greenhalgh een leidende rol in concept, art direction, de samenstelling en launch van het nieuwe museum, van het architecturale ontwerp van het gebouw tot de co-curatie van de inaugurele tentoonstelling. Daarnaast leidt Greenhalgh de ontwikkeling van het Nxt Lab, een ruimte voor educatie, experiment en onderzoek en tevens thuisbasis voor het residency programma van het museum. Voordat zij met Van Helsdingen in 2019 aan de slag ging, werkte Greenhalgh in het Verenigd Koninkrijk en Nederland voor bekende creative agencies (Brinkworth Design & FutureBrand Uxus) en was adviseur voor toonaangevende modemerken (Alexander McQueen, Burberry) als het ging over vernieuwing van merkstrategie, winkelontwerp en klantervaring. Natasha heeft spatial design gestudeerd aan het Chelsea College of Art in Londen.